Tev ir tiesības!

briviba11

Personīgā vara ir tiesības izmantot savus resursus pēc saviem ieskatiem un atbilstoši savām vērtībām. Tādu tiesību neesamību cilvēks izjūt kā bezspēcību (no manis nekas nav atkarīgs) un atkarību no tā, kuram mēs šīs tiesības atdodam. Atdodam tam, kuram, pēc mūsu domām, šādas tiesības uz personīgajiem resursiem ir, un kurš ir pilnvarots atļaut vai aizliegt ar tiem rīkoties, realizējot savus mērķus.

Atceros, cik ļoti es baidījos publicēt savus rakstus pašā sākumā, kad tikko biju sākusi rakstīt. Šķita, ka ar manu vēlmi vien nepietiek, ka noteikti ir vajadzīgs paprasīt kāda augstākstāvoša atļauju – ka, jā, tu drīksti…. Tev ir tādas tiesības.

Tikai es īsti nesapratu, kurš man varētu iedot šo atļauju….Taču bija sajūta, ka it kā nevaru iztikt bez atļaujas no malas.

Šis mokošais stāvoklis, kad nākas apspiest savas vēlmes, būt atkarīgam no jebkuras, pat mazākās atsauksmes, gaidīt autoritatīvu atļauju, baidīties no aizlieguma un tā, ka tu varētu tikt padzīts vai pazemots.

Protams, es nesagaidīju atļauju, bet diezgan drīz man kļuva skaidrs, ka to nevienam, izņemot mani pašu nav tiesību dot man šo atļauju.

Tieši es un tikai es drīkstu rīkoties ar saviem resursiem: laiku, spējām, talantiem, pieredzi, piepūli. Rīkoties atbilstoši savām vērtībām. Tas nozīmē, ka tikai es nolemju – cik, kur un kā ieguldīt!

Ļoti bieži bezspēcības sajūta ir tad, kad tu jūties kā upuris. Ļoti bieži vara asociējas ar tirāniju. Ļoti bieži ir bail saņemt apvainojumus par to, ka esi egoists.

Tomēr, ja tu baidies izmantot savus resursus pēc saviem ieskatiem un saskaņā ar savām vērtībām – tu atdod varu pār savu dzīvi citu rokās. Dažkārt to atdod cilvēkam, no kura esi atkarīgs. Dažkārt – kādai organizācijai. Dažkārt tev šķiet, ka tev to visu izmantot liedz augstākie spēki vai karma. Vai sabiedrības viedoklis.

Ja tomēr tu riskēsi piešķirt sev tādu varu, tu patiešām vari sastapties ar apvainojumiem un neapmierinātību – tieši tikpat, cik ar atbalstu un atzinību. Cilvēki vienmēr dod mums savu atpakaļsaiti, taču ne tā kā grandiozas figūras, kurām ir tiesības izlemt visu.

Autors: Veronika Hļebova

Tulkoja: Ginta FS

