Kā pārstāt peldēt savā negatīvā

akvarijs9

Vai esi kādreiz pavērojis zivtiņas netīrā akvārijā? Tās izskatās apātiskas un lēni, metot lokus peld tā, it kā pie spurām būtu piesietas važas, kas pastāvīgi velk uz leju. Nomaini netīro ūdeni pret tīru un ievērosi, ka tās sāk straujāk kustēties un paliek dzīvīgākas. 

Ja “ūdens”, kurā mēs peldam, ir mūsu domas, tad mēs paši varam kontrolēt sava “akvārija” tīrības pakāpi. Daudziem no mums ir melīgas pārliecības, kas formējušās pateicoties kādiem notikumiem vai cilvēkiem mūsu dzīvē. Šīs melīgās pārliecības arī ir mūsu “netīrais ūdens”. Nepamatotas šaubas, nepārliecinātība par sevi, destruktīvas attiecības ierobežo mūsu iespējas un neļauj sasniegt to, ko mēs būtu varējuši sasniegt. Tie maina visu mūsu dzīvi. Un pamazām viss ietinas pelēkā miglā.

Ko zivs var zināt par ūdeni, kurā tā peld visu savu mūžu?
Alberts Einšteins

Bet ir arī labās ziņas. Atšķirībā no zivīm, mēs varam paši nomainīt savu “ūdeni”. Vairums cilvēku ir savu domu vergi. Viņi pat neiedomājas, ka ir spējīgi kontrolēt savas domas. Daudzi nepieliek vispār nekādas pūles, lai mainītu savu domu virzienu. Iespējams, tas notiek kādu slēptu baiļu dēļ, bet, iespējams, ka viņi domā, ka nav pelnījuši “tīru ūdeni”. Viņi ir raduši peldēt negatīvā. Viņi to ir pieņēmuši, kā pašu par sevi saprotamu. Bet patiesība ir tajā, ka tu pats vari iztīrīt savu “akvāriju”. Jebkurā momentā. Un tu pats vari katru jaunu dienu sagaidīt ar prieku, nevis sajūtu, ka “pasaule ir pret mani.”

Veido tikai tās attiecības, kas darīs tevi laimīgu. Centies būt starp pozitīviem cilvēkiem. Meklē prieku it visur un visā. Tu vari izmainīt savu dzīvi, izmainot to, no kā tā sastāv. Viss sākas un beidzas tieši ar domām. Kontrolējot savas domas, mēs kontrolējam savu realitāti. Un tas nav nekāds jaunatklājums.

Atceries, ka nav briesmīgāka cietuma par to, kas paša galvā.
Viktors Cojs

Lūk, trīs paņēmieni, kas palīdzēs saprast, kādā “ūdenī” tu peldi un ko ar to darīt

1. Nosaki, kādā stāvoklī ir tavs “akvārijs”

Tas ir vienkārši. Tu vai nu dzīvo, vai mirsti. Trešās iespējas nav. Esi ieciklējies uz nākotni. Pastavīgi domā par pagātni. Nekādā veidā nespēj atvadīties no attiecībām, kuru sen vairs nav. Ēd visādus draņķus. Slikti guli. Esi ieciklējies uz problēmām. Mūžīgi esi ar kaut ko neapmierināts, tracini visus, kas apkārt un sevi – tai skaitā. Tavas dienas  – tā ir nemitīga cīņa un pretestība. Tev ir slikti no tā, kas tev apkārt, un dzīve tev šķiet kaut kas līdzīgs cietumam. Cerība tev ir tāds pats mīts kā Santa Klauss. Tu esi patērētājs, ne – radītājs.

Vai arī 

Tu radi, tu attīsti sevi un palīdzi attīstīties citiem cilvēkiem. Tu veido tikai tās attiecības, kuras tev ir svarīgas, kuras bagātina tevi. Tu ēd veselīgu pārtiku. Tu ieklausies sevī. Tu izsaki savu viedokli. Tu sapņo. Tevi nenomoka bailes. Tu labi izskaties, pamodies no rīta, jūties izgulējies. Patiesi mīli un proti piedot. Dzīvo šeit un tagad. Tu centies atrast kaut ko labu it visā, kas ir ap tevi – arī cilvēkos, kas tev blakus. Tu nedzenies pēc mirāžām. Esi radošs un tavs “akvārijs” ir tīrs. Tu patiesi dzīvo.

Kurā no šiem diviem aprakstiem tu ieraudzīji vairāk momentu, kas raksturo tavu dzīvi? Iespējams, gan – vienā, gan – otrā? Iespējams, kādreiz tavs “akvārijs” bija netīrāks, bet tagad kļuvis tīrāks. Vai arī otrādi: tagad tas ir netīrāks kā bija agrāk. Atceries, tavas paša domas nosaka, cik tīrs ir tavs “akvārijs”.

2. Apzinies melīgos uzstādījumus, kas formē tavu dzīvi

Neviens nekļūst pieaudzis bez “rētām”. Mēs dzīvojam haotiskā pasaulē, kas nepakļaujas kontrolei. Vecāki šķiras. Draugi mūs nodod. Cilvēki bieži vien viens otru vērtē pēc “iesaiņojuma” – pumpas uz sejas vai liekais svars var kļūt par naida iemeslu pret tevi. Ir nāve, vientulība un iekšējās rētas, kas nekad līdz galam tā arī nesadzīst.

Daži sāk lietot alkoholu un narkotikas. Tas šķiet vienīgais, kas viņus var ielīgsmot un likt sajust kaut ko. Viņi to sauc par “pielāgošanos dzīves netaisnībai”. Bet patiesībā tā ir viena no bēgšanas formām. Viņi bēgs, slēpsies un pēc iespējas retāk centīsies būt citu cilvēku sabiedrībā.

Ir iespējams arī cits attīstības scenārijs: tu iesoļo pieaugušā cilvēka dzīvē un sākas atpakaļskaitīšana. Testu rezultāti. Universitāte. Attiecības. Pārrunas. Cīņa par labāko vietu ofisā. Laulības. Bērni. Hipotekārais kredīts. Gaidas. Depresija. Un, protams, mūžīgās bailes. Tu noslēpies no dzīves. Visa “galvenā darbība” sāk notikt tavā galvā, jo tur ir drošāk un neviens nevarēs patraucēt. Tas liek tev noformulēt tonnām maldīgu pārliecību, kas uzkrājas kā sniegs kalnos.

Augstākminēti ir divi kategoriskākie piemēri. Un pat tad, ja tajos sevi neieraudzīji, tas nenozīmē, ka tavā dzīvē nav melīgu pārliecību un uzstādījumu. Lūk, vairāki visizplatītākie un arī kļūdainākie viedokļi.

Es nekad neizdarīšu neko izcilu. Es nekad neiemīlēšos. Es nekad nebūšu laimīgs. Es neesmu nekā vērts. Es esmu parādā par visu saviem vecākiem. Es nevaru. Man vienmēr būs problēmas. Es esmu upuris. Es neesmu pietiekami spēcīgs. Ja es nebūšu bagāts, mani neviens neiemīlēs. Es neesmu pievilcīgs. Ja es nenopelnīšu tik un tik naudas, vai nesasniegšu tādu un tādu statusu, es nevarēšu kļut par labu tēvu, vīru, cilveku u.t.t..

Visi šie melīgie uzstadījumi izpaužas arī mūsu uzvedībā. Tie nosaka izvēles, kuras mēs izdarām darbā, attiecībāš, kā mēs komunicējam ar cilvekiem – vecakiem, bērniem, draugiem, kolēģiem. Melīgie uzstadījumi ietekmē visas mūsu izvēles un lēmumus. Tie bloķē mūsu centienus, sakot no tā, ka “tu neesi to cienīgs”.

Padomā par to, kādi ir tavi melīgie uzstādījumi attiecībā uz mīlestību, darbu, attiecībām, savu ķermeni, cilvēkiem, dzīvi vispar? Kā tev šķiet, ko tieši tu esi pelnījis?

Vēlreiz pārlasi visus savus uzskaitītos melīgos uzstādījumus un tagad padomā, kā izmainītos tava dzīve, ja tu no tiem atbrīvotos?
Kas tu būtu?
Kādi cilvēki būtu tev blakus?
Ar ko tu nodarbotos?
Kā tu justos?
Kā tu izskatītos?
Vai atsķirtos tava dzīve no tās, kādu tu dzīvo šobrīd?

3. Met izaicinājumu saviem melīgajiem uzstādījumiem: izdari to, ko saskaņā ar tiem, tu nevari izdarīt

Pirmkārt tev jātiek skaidrībā ar to, kuri tavi uzstadījumi ir melīgi. Tos bieži vien formējusi tava audzināšana, traumējošas attiecības un notikumi. “Mānīgie” uzstadījumi liek tev šaubīties par savām spējām un iespējām. Tie pastāvīgi liek tev meklēt citu cilvēku apstiprinājumus un atzinību. Tev sāk šķist, ka pateicoties tam, cilvēki pie tevis “pievilksies”, bet tevis “īstā” būs krietni par maz, lai kādu ieinteresētu. Meliīgie uzstadījumi atņem tev tavu unikalitāti.
Lielisks veids, kā atpazīt melīgos uzstādījumus, ir pajautāt sev: no kā tad es tik ļoti baidos un kāpēc?

Piemēram: tu vēlies sev tetovējumu vai vēlies iemācīties braukt ar motociklu, vai nodarboties ar kadu unikālu mākslas veidu. taču tavs tētis velas, lai tu apprecētos, dzemdētu bērnus un kļūtu par mājsaimnieci. Tev ar tēvu ir lieliskas attiecības un tu nevēlies viņu sāpināt. Tu esi pateicīga viņam par visu, ko viņš tavā labā darījis. Tu domā, ka tad, ja izvēlēsies savu ceļu un viņu nepaklausīsi, tu nebūsi laba meita? Vai ne?

Savu dzīvi tev būs jānodzīvo pašam un tikai tu spēj attīrīt savu “akvāriju” – izmainīt to, kas tev nepatīk.

TEV IR IESPĒJA!

Avots: http://www.aum.news

Tulkoja: Ginta FS

Advertisements